آموزشی

تفاوت آسانسورهای پنوماتیک و آسانسورهای هیدرولیک

آسانسورهای پنوماتیکی

در شهرسازی مدرن، آپارتمان‌ها نقش پررنگی دارند. به دلیل وجود این آپارتمان‌ها با طبقات زیاد، نصب آسانسور رونق بسیاری پیدا کرده است. آسانسورهای خانگی در سبک‌های مختلفی تولید می‌شوند. اما قبل از هر گونه انتخاب طراحی، باید تصمیم بگیرید که آیا آسانسور هیدرولیک یا پنوماتیک می‌خواهید. گزینه مناسب برای شما ممکن است به ساختار خانه شما بستگی داشته باشد. هر دو نوع آسانسور هنگام در نظر گرفتن موتورها، اجزاء، ترجیحات زیبایی شناختی و سایر عوامل، مزایا و معایب مربوط به خود را دارند.

در ادامه این مطلب، به بررسی مزایا و معایب این دو نوع سیستم آسانسور می‌پردازیم و آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم.

آسانسورهای هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک مدل‌هایی به سبک سنتی هستند که امروزه نیز محبوبیت دارند. عملیات آسانسور هیدرولیک بر اساس تسمه یا بازویی است که از زیر کابین بلند می‌شود تا آن را به سمت بالا هل دهد. یک کنترل کننده، فشار سیلندر پیستون را به آرامی آزاد می‌کند تا کابین را پایین بیاورد. این روش بالا و پایین بردن بی‌صدا است. این می‌تواند یک ویژگی مهم باشد که به مکان آسانسور در خانه شما بستگی دارد.

مزایای آسانسور هیدرولیک

به برخی از مزایای آسانسورهای هیدرولیک نگاهی بیندازید:

  • آنها ظرفیت تحمل وزن بالاتری دارند که باعث می‌شود برای آپارتمان‌های پرترافیک مناسب‌تر باشند.
  • آسانسورهای هیدرولیک دارای کابین‌های بزرگ هستند که دسترسی آسان برای ویلچر را فراهم می‌کند.
  • این مدل‌ها به دلیل وجود اتاق ماشین‌های مجزا، سروصدای کمتری دارند.
  • مدل‌های هیدرولیک طبقات بالاتر را پوشش می‌دهند و به راحتی می‌توانند بارهای سنگین را بلند کنند.
  • این آسانسورها دوام بیشتری نسبت به همتایان پنوماتیک خود دارند.

مشکلات آسانسور هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک ممکن است مصرف انرژی بالاتری نسبت به مدل های پنوماتیکی داشته باشند، زیرا هر دو صعود و فرود نیاز به منبع تغذیه دارند. در حالی که سطح دستگاه جداگانه از نظر کنترل صدا یک امتیاز محسوب می‌شود، برخی از خانه‌ها ممکن است فضا یا چیدمان مناسب برای آن را نداشته باشند.

آسانسور هیدرولیک

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد آسانسورهای هیدرولیک، می‌توانید به سایر مقالات وبلاگ یاشار لیفت مراجعه کنید.

آسانسورهای پنوماتیک

آسانسورهای پنوماتیکی در بازار جدیدتر هستند و از فناوری‌های متفاوتی بهره می‌برند. این مدل‌ها از نظر نحوه عملکرد با مدل‌های هیدرولیک متفاوت هستند. به جای تکیه بر بازو برای حرکت، آسانسور پنوماتیک کاملاً به فشار هوا بستگی دارد.

پمپ خلاء بالابرهای پنوماتیک، فشار هوای بالای کابین را زمانی که سیستم متوجه بالا رفتن آن می‌شود، کاهش می‌دهد. نیروی زیر کابین به طور طبیعی، آن را به سمت بالا می‌راند. پمپ خلاء فشار بالا و پایین کابین را با نزدیکی به مقصد برابر می‌کند. هنگامی که آسانسور از طریق نیروی جاذبه به طبقه پایین‌تر حرکت می‌کند، هوا به داخل آسانسور بازگردانده می‌شود.

مزایای آسانسور پنوماتیک

آسانسورهای پنوماتیک مزایای زیادی دارند:

  • آنها طرح‌های مدرن، کم مصرف و زیبا را ارائه می‌دهند.
  • این آسانسورها با فشار هوا کار می کنند، بنابراین معمولاً به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارند.
  • آسانسورهای پنوماتیکی می‌توانند فضاهای کوچکی را اشغال کنند و به خوبی در هر قسمتی قرار بگیرند.
  • کابین تا پایین‌ترین طبقه پایین می آید و حتی در صورت قطع برق باز می‌شود.

مشکلات آسانسور پنوماتیک

آسانسورهای پنوماتیک دارای کابین‌هایی هستند که کوچکتر از آسانسورهای هیدرولیک هستند. به عنوان یک صاحب خانه، اگر قصد دارید آسانسور را برای استفاده ویلچر مناسب‌سازی کنید، ممکن است با مشکل فضا مواجه شوید.

این مدل‌ها به دلیل توانایی محدود آنها در حمل بارهای سنگین، ممکن است استفاده محدودی داشته باشند. در مقایسه با مدل‌های هیدرولیک، آسانسورهای پنوماتیک ظرفیت کمتری برای کار در مناطق پرتردد دارند.

آسانسور پنوماتیک

مقایسه کاربرد آسانسورهای پنوماتیک و آسانسورهای هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک به دلیل عملکرد بی صدا برای کاربردهای مسکونی ترجیح داده می‌شوند. در حالی که آسانسورهای هیدرولیک و پنوماتیک برای کاربردهای خود مناسب هستند، سیستم‌های هیدرولیک فوق‌العاده قدرتمند هستند و ظرفیت فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند.

با توجه به مواردی که ذکر شد، ابتدا لازم است تا نیازهای خود را به خوبی بشناسید. سپس با توجه به مزایا و معایب هر یک از انواع آسانسور، اقدام به انتخاب بهترین آسانسور برای آپارتمان خود کنید. در ادامه به برخی سوالات متداول درمورد بالابرهای پنوماتیکی خواهیم پرداخت.

سوالات متداول در مورد آسانسورهای پنوماتیک

آسانسور پنوماتیک چیست؟

آسانسور پنوماتیکی، آسانسوری است که با خلاء کار می‌کند. از آنجایی که آسانسورهای پنوماتیکی به کابل، قرقره، گودال یا موتورخانه نیاز ندارند، در مقایسه با آسانسورهای خانگی سنتی می‌توانند به انرژی و فضای کمتری نیاز داشته باشند. این موضوع، آنها را به گزینه‌ای عالی برای خانه‌ها، آپارتمان‌ها، ادارات و حتی قایق تبدیل می‌کند.

مزایای آسانسورهای پنوماتیک چیست؟

آسانسور پنوماتیکی به دلایل زیادی یک انتخاب عالی است. سیستم‌های سفارشی تا ارتفاع آپارتمان شما ساخته می‌شوند و به شما امکان می‌دهند تا مسافتی بالغ بر 15 متر را طی کنید. نمای بیرونی شیشه‌ای زیبا و طراحی منحصر به فرد دایره‌ای به هر خانه‌ای ظاهری مدرن و لوکس می‌بخشد و در عین حال دسترسی بیشتری را فراهم می‌کند. از آنجایی که آسانسورهای پنوماتیکی خود پشتیبانی می‌شوند، نیازی به نصب رمپ، قرقره، کابل، پست یا سیستم ریلی نخواهید داشت. سیستم این آسانسور، به سادگی در طبقه همکف موجود قرار دارد. به علاوه، آسانسورهای پنوماتیکی سازگار با محیط زیست هستند و به روغن، گاز یا روان کننده مضر نیاز ندارند.

آسانسور پنوماتیک چگونه کار می کند؟

آسانسورهای پنوماتیک از فناوری خلاء برای تغذیه سکوی بین طبقات استفاده می‌کنند. توربین‌های بالای چاه آسانسور هوا را از لوله می‌مکند. این عمل، کابین را به سمت بالا می‌کشد. هنگامی که کابین به سطح مورد نظر رسید، ترمزها آن را در ارتفاع مناسب محکم می‌کنند.

 آیا آسانسورهای پنوماتیک ایمن هستند؟

آسانسورهای پنوماتیکی ایمن هستند. در صورت قطع برق در حین استفاده از آسانسور، نیروی جاذبه برای فرود آهسته به طبقه همکف استفاده می‌شود و ترمزها و قفل‌های مکانیکی پشتیبان همچنان فعال خواهند بود.

آیا آسانسورهای پنوماتیکی پر سر و صدا هستند؟

صدای این نوع آسانسور حدود 85 دسی بل است که با جاروبرقی قابل مقایسه است.

سخن پایانی

چنانچه در آپارتمان خود، آسانسور پنوماتیکی دارید، با گذشت زمان، نیاز به تعمیرات و یا تعویض قطعات پیدا خواهید کرد. برای انجام تعمیرات آسانسور و یا خرید قطعات آن، می‌توانید با کارشناسان ما در یاشار لیفت در تماس باشید. همچنین برای خرید قطعات آسانسور، می‌توانید به فروشگاه سایت ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید