آموزشی

عملکرد، انواع مختلف و کاربرد آسانسورها

انواع و عملکرد آسانسورها

امروزه تغییرات زیادی در زمینه‌هایی مانند صنعت، کامپیوتر و همچنین نرم افزار رخ داده است. آنها پیشرفت قابل توجهی در تمام بخش‌های مختلف داشته‌اند. شما با فشردن تنها یک سوئیچ یا دکمه، یک جعبه فلزی را صدا می‌کنید که شما را با خیال راحت، از طبقه‌ای به طبقه دیگر منتقل می‌کند. در واقع، وجود آسانسورها برای ساختمانی که بیش از چهار تا پنج طبقه است اجباری است. برای اکثر مردم، آسانسور سهولت و راحتی را ارائه می‌دهد و همچنین زندگی را برای افراد معلول جسمی آسان‌تر می‌کند. این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که آسانسور چیست، چگونه کار می‌کند و چه انواعی دارد.

آسانسور (بالابر) چیست؟

آسانسور را می‌توان به عنوان بالابر برقی تعریف کرد که به عنوان حمل و نقل عمودی کالا و همچنین افراد در بین طبقات در ساختمان‌ها با استفاده از سطل و یا کابین، استفاده می‌شود. طبق معمول، اینها با موتورهای الکتریکی فعال می‌شوند که کابل‌های سیستم وزنه تعادل را برای تراکنش محرک مانند بالابر به حرکت در می‌آورند. در غیر این صورت، سیال هیدرولیک را برای بالا بردن یک پیستون استوانه‌ای مانند جک، پمپ می‌کنند.

این آسانسورها در بسیاری از زمینه‌ها مانند کشاورزی، تولید و غیره استفاده می‌شوند. آسانسورها بر اساس نیاز ما به انواع مختلفی طبقه بندی می‌شوند. این وسایل اغلب در جدیدترین ساختمان‌های چند طبقه استفاده می‌شوند، به‌ویژه در جاهایی که استفاده از رمپ ویلچر عملی نیست.

آسانسورها چگونه کار می‌کنند؟

اصل کار آسانسور یا بالابر مشابه سیستم قرقره است. برای برداشت آب از چاه از سیستم قرقره‌ای استفاده می‌شود. این سیستم قرقره را می‌توان با سطل، طناب و چرخ طراحی کرد. یک سطل به طنابی متصل است که از سراسر چرخ عبور می‌کند. این کار می‌تواند کشیدن آب از چاه را بسیار آسان کند. به طور مشابه، آسانسورهای فعلی از همین مفهوم استفاده می‌کنند. اما تفاوت اصلی این دو، در جمله زیر آورده شده است:

«سیستم‌های قرقره به صورت دستی کار می‌کنند. در حالی که آسانسور از مکانیسم‌های پیچیده‌ای برای حمل بار استفاده می‌کند.»

اساساً آسانسور یک جعبه فلزی در اشکال مختلف است که به یک طناب فلزی بسیار سخت متصل می‌شود. طناب فلزی سخت از میان نواری روی آسانسور در موتورخانه عبور می‌کند. در اینجا یک شیار مانند یک چرخ در سیستم قرقره وجود دارد که طناب فلزی را محکم می‌چسباند. این سیستم می‌تواند توسط یک موتور کار کند. هنگامی که سوئیچ روشن است، موتور را می‌‍توان با بالا و پایین رفتن و توقف آسانسور فعال کرد.

آسانسور را می‌توان با قطعات مختلف که عمدتاً شامل سیستم کنترل سرعت، موتور الکتریکی، ریل، کابین، شفت، درها (دستی و اتوماتیک)، واحد محرکه، بافرها و دستگاه ایمنی است، ساخت.

عملکرد آسانسورها

برای تعویض و تعمیر این قطعات، می‌توانید با همکاران ما در “یاشار لیفت” کمک بگیرید.

انواع آسانسورها

انواع مختلف بالابر شامل آسانسور ساختمانی، بالابر کپسولی، آسانسور هیدرولیک، آسانسور پنوماتیک، آسانسور مسافربری، آسانسور باربری، آسانسور کششی/کابلی، آسانسور مسکونی، آسانسور بدون ماشین و غیره هستند.

1) آسانسور هیدرولیک

یک آسانسور هیدرولیک، توسط پیستونی که در داخل یک سیلندر حرکت می‌کند، نیرو محرکه می‌شود. حرکت پیستون را می‌توان با پمپاژ روغن هیدرولیک به سیلندر انجام داد. پیستون، کابین بالابر را به راحتی بلند می‌کند. همچنین روغن را می‌توان توسط یک شیر الکتریکی کنترل کرد.

کاربرد آسانسورهای هیدرولیک در ساختمان‌های پنج تا شش طبقه است. کارکرد این آسانسورها با سرعت 200 فوت یا 61 متر در هر دقیقه قابل انجام است. تمام پمپ‌های هیدرولیک فعلی با یک راه انداز مکانیکی Y-delta حالت جامد طراحی شده‌اند. برای منبع تغذیه موتور و همچنین ساختمان، استارت‌های حالت جامد برتر هستند. زیرا سیم پیچ‌ها طولانی تر می‌مانند و همچنین افت ولتاژی در منبع تغذیه ساختمان وجود ندارد. آسانسورهای هیدرولیک به چهار نوع سوراخ دار، بدون سوراخ و طناب‌دار طبقه‌بندی می‌شوند.

آسانسور هیدرولیک

2) آسانسور پنوماتیک

آسانسور پنوماتیک را می‌توان با یک سیلندر خارجی طراحی کرد. این سیلندر شامل بخش‌های مدولار است. قسمت بالای این لوله با مواد فولادی طراحی شده است که بسته شدن هوا را توسط دریچه‌های مکش و همچنین ورودی‌ها تضمین می‌کند. یک کابین آسانسور در داخل سیلندر حرکت می‌کند و واحد بالای سطح سیلندر شامل سوپاپ‌ها، کنترل کننده‌ها و توربین‌هایی برای کنترل حرکات آسانسور است.

آسانسورهای پنوماتیکی در مقایسه با آسانسورهای سنتی بسیار آسان راه‌اندازی و همچنین نگهداری می‌شوند. اینها به دلیل طراحی جامدشان در خانه‌های موجود استفاده می‌شوند. از مزایای اصلی استفاده از این آسانسورها می توان به طراحی مستحکم و روان، سرعت و انعطاف‌پذیری، صرفه جویی در مصرف انرژی و ایمنی بالا اشاره کرد.

3) آسانسور کابلی یا کششی

آسانسور کششی یا آسانسور کابلی از محبوب‌ترین آسانسورها هستند. این شامل کابل‌های فولادی و همچنین طناب‌های بالابر است که از بالای قرقره‌ای به موتور وصل شده است. این آسانسور از نوع بدون دنده کششی است. در این نوع آسانسور چند سیم و کابل بالابر با پوششی در اطراف آن قرار دارد. این چند سیم و کابل، بر روی قفسه‌هایی قرار دارد که در یک سمت به سطح کابین بالابر و از طرف دیگر به وزنه تعادلی وصل می‌شود. وزنه تعادلی، روی ریل‌های راهنما بالا و پایین می‌رود .

وزنه تعادل معادل وزن کابین و نصف وزن سرنشین داخل آن است. هنگامی که سیستم کنترل به آسانسور وصل می‌شود، موتورها را به سمت جلو حرکت می‌دهد. به دلیل ارتفاع زیاد و همچنین ظرفیت‌های پرسرعت، این موارد در چندین پله برقی، بالابر و غیره قابل استفاده هستند.

4) لیفت کپسولی

بالابر کپسولی در ساختمان‌های معتبر استفاده می‌شود که می‌توان از آن به عنوان دکوراسیون ساختمان یاد کرد، زیرا زیبایی ساختمان را بهبود می‌بخشد و زندگی را به آن منتقل می‌کند.

از ویژگی‌های اصلی این آسانسورها می‌توان به طراحی جذاب و راحتی آن اشاره کرد. طراحی داخلی این آسانسورها با پنل شیشه‌ای بزرگ برای مشاهده جذاب است. طراحی فوق مدرن این آسانسورها تجربه سفر در منطقه کیهانی را برای مسافران فراهم می‌کند. این بالابرها با کمترین تعمیر و نگهداری سازگار و ارزان هستند.

آسانسور کپسولی

5) آسانسور ساختمان

بالابر ساختمان، یک سیستم حمل و نقل عمودی در بین طبقات ساختمان است. این‌ها اغلب در ساختمان‌های عمومی، مجتمع‌ها، ادارات و ساختمان‌های چند طبقه استفاده می‌شوند. این آسانسورها در ارائه حرکت عمودی، بیشتر در ساختمان‌های مرتفع، برای ویلچر و همچنین سایر مشتریان ساختمان‌های غیر اورژانسی مهم هستند. برخی از انواع بالابرها برای مقاصد آتش نشانی نیز قابل استفاده هستند. فضای کارآمد، شفت کاملاً ثابت، کارهای ساختمانی کوچک و بدون بارگذاری در سطح ساختمان، مزایای این نوع از آسانسورها است.

7) آسانسور بار

در دنیای آسانسورها، این نوع بالابر اسب کار است. این آسانسورها برای حمل و نقل مواد، کالا در انبارها، صنایع تولیدی، مراکز خرید، بنادر و غیره بسیار مفید هستند. این بالابرها ماهیت قوی دارند و به طور خاص توسط مهندسان ساخته می‌شوند. این آسانسورها برای کاربردهای تجاری و صنعتی طراحی شده‌اند.

سخن پایانی

وجود آسانسورها، در زندگی مدرن امروز بسیار ضروری است. اگرچه وجود آن‌ها، مستلزم هزینه‌های تعمیر و نگهداری است. در صورتی که آسانسور مورد استفاده شما دچار خرابی شد، می‌توانید برای تعمیر و تعویض قطعات انواع آسانسور، با “یاشار لیفت” در تماس باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید