آموزشی

هر آنچه که باید در مورد آسانسورهای هیدرولیک بدانید

آسانسورهای هیدرولیک

اختراع آسانسور، زندگی مدرن و شهری را متحول کرده است. این وسیله حمل و نقل عمودی، علاوه بر افزایش سرعت انتقال افراد و بار بین طبقات، تاثیر به سزایی نیز در معماری شهری داشته است. در دنیای امروز، به دلیل به وجود آمدن آپارتمان‌ها و برج‌های بلند، وجود آسانسوریکی از ضروریات است. طبق قانون، تمامی آپارتمان‌هایی که بیش از 4 طبقه دارند، باید به آسانسور مجهز باشند. استفاده از پله به صورت روزانه، آسیب‌های بسیاری به زانو و کمر افراد وارد می‌کند. ضمن آن که افراد مسن، کودکان، معلولین و افراد آسیب‌دیده، امکان استفاده از پله را ندارند. آسانسورهای هیدرولیک، یکی از انواع آسانسور در دنیا هستند. این نوع از بالابرها، مزایا و معایب مختص به خود را دارند.

چه به دنبال نصب یک آسانسور جدید باشید یا در مورد نحوه عملکرد ماشین آلات کنجکاو باشید، مطالعه ادامه مطلب برای شما مفید خواهد بود. در این مقاله، ما به بررسی آسانسور هیدرولیک، مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

آسانسور هیدرولیک چیست؟

دو نوع اصلی سیستم بالابر،  آسانسورهای کششی و هیدرولیک هستند. آسانسورهای کششی از طناب‌ها یا تسمه‌های فولادی بر روی سیستم قرقره استفاده می‌کنند. مثال ساده از عملکرد این نوع بالابر، سیستم‌های دستی هستند که آب را از چاه بالا می‌کشند. با الهام از این نوع بالابرها، آسانسورهای کششی طراحی و ساخته شده‌اند.

آسانسورهای هیدرولیک توسط جک هیدرولیک تغذیه می‌شوند. این جک‌ها، پیستون‌های سیالی هستند که در داخل یک سیلندر حرکت می‌کنند. در ادامه، به بررسی دقیق‌تر عملکرد این نوع آسانسور می‌پردازیم.

آسانسورهای هیدرولیک چگونه کار می‌کنند؟

برخلاف آسانسورهای کششی، سیستم‌های هیدرولیک از ماشین آلات بالابر سربار استفاده نمی‌کنند. در عوض، این آسانسورها از فشرده‌سازی مایعات برای ایجاد حرکت استفاده می‌کنند.

کابین آسانسور توسط یک موتور الکتریکی بالا می‌رود. موتور الکتریکی روغن را به داخل سیلندر پمپ می‌کند تا پیستون را حرکت دهد. آسانسورهای هیدرولیک همچنین دارای سوپاپ‌های الکتریکی برای کنترل آزاد شدن روغن برای یک حرکت ملایم و کم‌صدا هستند.

سیال مورد نیاز برای تامین انرژی آسانسور هیدرولیک باید بر پایه روغن باشد. روغن گیاهی یا روغن زیست تخریب پذیر را می‌توان به عنوان گزینه‌های سازگار با محیط زیست استفاده کرد.

به دلیل استفاده از این تکنیک، آنها معمولاً هزینه نصب کمتری نسبت به آسانسورهای کششی دارند. بالابرهای هیدرولیک، قطعات متحرک کمتری دارند که می‌تواند هزینه‌های نگهداری و تعمیر را کاهش دهد. این بالابرها در زمان انتظار انرژی کمتری مصرف می‌کنند و در هنگام پایین آوردن کابین تقریبا هیچ برقی مصرف نمی‌کنند.

عملکرد سیستم های هیدرولیک

چه نوع ساختمان‌هایی از آسانسورهای هیدرولیک استفاده می‌کنند؟

تقریباً در هر نوع ساختمانی می‌توانید یک آسانسور هیدرولیک پیدا کنید. با این حال، دو عامل وجود دارد که ارتفاعاتی را که این نوع بالابرها می‌توانند طی کنند، محدود می‌کند.

 

آسانسورهای هیدرولیک به مقدار قابل توجهی انرژی برای بالا بردن کابین نیاز دارند، به همین دلیل است که معمولاً در ساختمان‌های بلند یافت نمی‌شوند. این سیستم ها همچنین با سرعت 150 فوت در دقیقه یا 76 سانتی‌متر بر ثانیه کار می‌کنند. این اعداد، آنها را کندتر از انواع دیگر آسانسورها می‌کند. به دلیل تمامی این عوامل، آسانسورهای هیدرولیک فقط برای ساختمان‌هایی در نظر گرفته شده‌اند که تا هفت طبقه هستند.

انواع مختلف آسانسورهای هیدرولیک کدامند؟

همه بالابرهای هیدرولیک یکسان ساخته نمی‌شوند. چندین تغییر وجود دارد که می‌تواند هر سیستم را منحصر به فرد کند. انواع این آسانسور شامل موارد زیر است:

هیدرولیک حفره دار

با این نوع آسانسور، سیلندرهای هیدرولیک به داخل زمین کشیده می‌شوند و در داخل یک سوراخ حفر شده قرار می‌گیرند. کابین آسانسور بر روی یک پیستون نصب می‌شود. این پیستون در داخل سیلندر حرکت می‌کند و امکان حرکت تا 60 دقیقه را فراهم می‌کند.

هیدرولیک بدون حفره

از آنجایی که وجود حفره ضروری نیست، ساختمان‌ها یا مناطقی که حفاری در آنها انجام نمی‌شود، می‌توانند از آسانسور هیدرولیک بدون سوراخ بهره ببرند. با این حال، این مدل‌ها برای بیش از 40 دقیقه حرکت مناسب نیستند.

هیدرولیک طناب دار

آسانسورهای هیدرولیک طناب‌دار، از کابل‌ها و یک پیستون متصل به یک نوار استفاده می‌کنند. استفاده از این سیستم، به افزایش ارتفاع بالابر هیدرولیک بدون حفره کمک می‌کند. از آنجایی که یک طناب کابین آسانسور را نگه می‌دارد، یک گاورنر لازم است. این مدل‌ها برای 60 دقیقه سفر در نظر گرفته شده‌اند.

هیدرولیک Motor Room-Less (MRL).

در آسانسورهای بدون اتاق ماشین، مکانیسم‌های بالابر هیدرولیک، به جای یک اتاق ماشین جداگانه، در راهرو بالابر قرار دارند. این باعث می‌شود استفاده از فضای موجود در یک ساختمان برای آسانسور، به حداقل برسد.

انواع آسانسور هیدرولیک

مزایای آسانسورهای هیدرولیک چیست؟

برای بسیاری از انواع ساختمان‌ها، بالابرهای هیدرولیک مزایای زیر را ارائه می‌دهند:

  • نصب این نوع بالابر، سریعتر از سایر انواع آسانسور انجام می‌شود.
  • هزینه کمتری برای نصب و نگهداری دارد.
  • برای حمل بارهای سنگین بسیار ایده‌آل است.
  • فضای کمتری را در ساختمان اشغال می‌کند.
  • گزینه‌ای برای پیکربندی بدون اتاق ماشین است
  • قطعات متحرک کمتری نسبت به سایر انواع آسانسور دارد.
  • کنترل آن ساده‌تر است.
  • در آپارتمان‌های کم طبقه، مصرف انرژی کمتری به نسبت سایر آسانسورها دارد.

معایب آسانسورهای هیدرولیک چیست؟

حتی با وجود مزایا، هنوز چند عامل وجود دارد که ممکن است سیستم‌های هیدرولیک را برای کاربردهای خاص انتخاب مناسبی نسازد. این معایب شامل موارد زیر است:

  • فقط برای ساختمان‌های کم طبقه و متوسط در نظر گرفته می‌شود
  • فقط می‌تواند تا 150 فوت در دقیقه یا 76 سانتی متر بر ثانیه حرکت کند
  • نیاز به قدرت بیشتر نسبت به آسانسورهای کششی دارد
  • ممکن است کمی پر سر و صداتر از برخی سیستم‌های دیگر باشد
  • سیستم‌های هیدرولیک نیاز به تعمیر و نگهداری فشرده و دوره‌ای دارند.
  • این سیستم‌ها اغلب به قطعاتی با درجه دقت بسیار بالایی نیاز دارند.
  • یک نشت کوچک در خط لوله هیدرولیک برای انتقال نیرو کشنده خواهد بود.

همانند سایر انواع آسانسور، خرابی سیستم‌های هیدرولیک نیز می‌تواند به دلیل عدم نگهداری کافی و آسیب رخ دهد. در مورد این نوع بالابر، تعمیر و نگهداری باید در فواصل زمانی کوتاه‌تری انجام شود. در غیر این صورت، نتایج می‌تواند بسیار گران و حتی بدتر باشد. کوتاهی در انجام این بازدیدهای دوره‌ای، باعث آسیب طولانی مدت به سیستم آسانسور خواهد شد شود.

چنانچه آسانسور هیدرولیک شما، دچار خرابی شد و نیاز به تعمیر داشت، می‌توانید با کارشناسان ما در یاشار لیفت تماس بگیرید. همچنین در صورت نیاز به خرید انواع قطعات آسانسور، می‌توانید به بخش فروشگاه سایت ما مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید